‘Geknoei voor burger amper nog te volgen’

De politiek in Landgraaf heeft zichzelf aardig voor schut gezet. Voor de gewone burger was amper nog te volgen wat de afgelopen week gebeurde. Dat lag vooral, maar niet alleen, aan het CDA.

Gefaald
Het CDA Landgraaf heeft gefaald, zei Gaston Huth afgelopen donderdag in deze krant. De fractievoorzitter vond dat de partij zich anders had moeten opstellen in de herindelingsdiscussie. Maar ja, als je tussen twee kampen zit en probeert ten koste van alles je hachje te redden, bestaat het risico dat je je steeds dieper in de nesten werkt. Uitgerekend de partij die zelf zegt te hebben gefaald, stuurde een dag later in een eentweetje met de oppositie vier wethouders weg en blijft zelf keurig op het pluche zitten.

Leg dat maar eens uit aan de burger. En aan de coalitiegenoten, want die zitten nog steeds op antwoorden te wachten waarom het CDA het nodig vond de boel vrijdag op te blazen. Je zou toch mogen verwachten dat te horen te krijgen van een partij waarmee je bijna drie jaar hebt samengewerkt.

Grotere fusie
Het CDA heeft zich een week geleden zelf in deze lastige situatie gemanoeuvreerd. Op het afschieten van de fusie tussen Heerlen en Landgraaf volgde tijdens dezelfde raadsvergadering een motie waar het CDA zich dan wél weer in kon vinden: onderzoek naar een nog
grotere fusie. Leg dat de burger maar eens uit.

Om iets te bereiken heb je meer volume nodig, was de redenering. Dat een tussenstap in zo’n geval eigenlijk niet geheel onlogisch is, werd terzijde geschoven.

Volksraadpleging
De christendemocraten hadden het acute gevaar van een fusie afgewend en tegelijkertijd een nog forsere herindeling niet afgewimpeld. Daarmee hielden ze iedereen te vriend. Behalve gedeputeerde Ger Koopmans, die geërgerd door het getreuzel een dag later dankbaar gebruikmaakte van diezelfde motie. Als jullie het zo willen, krijgen jullie het zo. Het CDA probeerde nog duidelijk te maken dat aan de motie de voorwaarde van een volksraadpleging was gekoppeld. Alleen was dat mondeling afgesproken en stond het niet zwart op wit. Het CDA zal dan ook stevig hebben gebaald van de positieve reactie van het Landgraafse college op het besluit van Koopmans om de regie zelf in handen te nemen. Dat was toch net níét de bedoeling geweest van de motie? De knieval van de andere coalitiepartijen afgelopen vrijdag om akkoord te gaan met de volksraadpleging kwam te laat. Er was geen vertrouwen meer, exit voor de coalitie. Behalve dan voor de medeveroorzaker van deze chaos. Leg dat de burger maar eens uit.

GBBL is nu aan zet bij het vormen van een nieuwe coalitie. Die partij zal zich met hand en tand verzetten tegen een brede fusie in Parkstad. Maar de beoogde coalitiepartner CDA heeft een week geleden nog een motie gesteund die dit wel nastreeft. Het lijkt een onmogelijke spagaat, maar kijkend naar de manier waarop het CDA de afgelopen periode overal tussendoor fietste, zal ook dit gaan lukken.

Of dat uit te leggen is aan de burger?

Bron: Limburgs Dagblad, 24 januari 2017, Marcel de Veen