Verantwoordingsdebat: terugblik en vooruit kijken

Op maandag 6 maart presenteerden GBBL, CDA en PRO Landgraaf hun nieuwe coalitieconvenant. Ook werden de wethouders geïnstalleerd en was er voor de hoofdrolspelers ruimte om verantwoording af te leggen over de val van de coalitie. Namens de PvdA Landgraaf hebben we op hoofdlijnen de volgende punten ingebracht:

• Het gedraai van het CDA Landgraaf is ongekend en heeft de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van de gemeente Landgraaf ernstig aangetast;
  • De afwezigheid van wethouder Dreissen bij de raadsvergadering en het uitblijven van verantwoording afleggen, wordt beschouwd als een schoffering van de raad, het personeel en de inwoners van Landgraaf;
  • Het is uitermate vreemd dat de raad het vertrouwen alleen heeft opgezegd in 4 van de 6 collegeleden, terwijl burgemeester Vlecken éxact dezelfde standpunten heeft ingenomen als de vier weggestuurde wethouders. Het heeft ontbroken aan leiderschap bij de burgemeester.
  • De voorgestelde strijd tegen de Provincie Limburg lijkt een kansloze strijd en is daarom niet in het belang van onze inwoners en het personeel van de gemeente Landgraaf. We hebben de nieuwe machtshebbers opgeroepen de strijdbijl te begraven en samen met de gemeente Heerlen en de Provincie Limburg de handen ineen te slaan en een stevige investeringsagenda samen te stellen.

Bent u nieuwsgierig naar onze gehele inbreng? Klik dan hier.