Burgemeester Vlecken verleent raadslid Reichrath alsnog ambtelijke ondersteuning

Het college van burgemeester & wethouders besloot afgelopen week om het herindelingsontwerp niet voor de Landgraafse inwoner ter inzage te leggen. Daarnaast besloot het college van B&W om gevraagde ambtelijke bijstand niet aan PvdA-raadslid Robin Reichrath beschikbaar te stellen, ondanks dat dit één van de fundamentele rechten is die een raadslid heeft. Zonder onafhankelijke ambtelijke ondersteuning wordt een raadslid beperkt in zijn mogelijkheden zijn taken naar behoren uit te voeren. Dat is een kwalijke zaak.

Voor de gezamenlijke oppositiepartijen was dit aanleiding om via een persverklaring scherp afstand te nemen van de handelswijze van het college. Tevens werd burgemeester Vlecken opgeroepen zijn rol als onafhankelijk voorzitter van de gemeenteraad te pakken. En met resultaat.

Vandaag liet burgemeester Vlecken aan de gemeenteraad weten dat hij tot een andere conclusie is gekomen dan het college van B&W. De ambtelijke ondersteuning wordt alsnog verleend.

Fractievoorzitter Robin Reichrath reageert: ‘We zijn ontzettend blij met de heroverweging van de burgemeester. Het is het enige juiste besluit. De inwoners van Landgraaf verdienen raadsleden die onafhankelijk en met ondersteuning hun werk kunnen doen. Het maakt ons nóg strijdvaardiger om aan de slag te gaan met een goede investeringsagenda voor de Landgraafse inwoners.’

Gisteren schreef journalist Marcel de Veen van het Limburgs Dagblad een kritisch opiniestuk over de handelswijze van het Landgraafse college van B&W:

opinie