Starterslening ook in Landgraaf beschikbaar

De gemeente Landgraaf gaat deelnemen aan het ‘Impulsplan Starters: een eigen thuis’, ook wel bekend als de startersleningen. PvdA-fractievoorzitter Robin Reichrath diende samen met Gaston Huth (CDA) ruim een jaar geleden een initiatiefvoorstel in om de startersregelingen in Landgraaf mogelijk te maken. Het door een unaniem gemeenteraad aangenomen voorstel was een belangrijke stap waarna de noodzakelijke (juridische) verordeningen door het college uitgewerkt zijn. Op donderdag 11 mei stemde de gemeenteraad (wederom unaniem) in met deze verordening.

De startersregeling is bedoeld om de positie van starters op de woningmarkt te verbeteren en zodoende om de stagnatie op de woningmarkt te doorbreken. De beperkte toegankelijkheid en de financiële bereikbaarheid om een huis te kopen is voor veel starters (jongeren en bijvoorbeeld mensen met een laag inkomen) een groot probleem. Als gevolg van de stagnerende doorstroming werd de doelgroep starters onvoldoende bediend en nam de druk op de (sociale) huursector verder toe.

De starterslening is een lening ter overbrugging van het verschil van de aankoopkosten van een woning en het bedrag dat de starter op basis van zijn/haar inkomen maximaal kan lenen volgens de normen van de hypotheekgarantie (NHG).

Fractievoorzitter en mede-initiatiefnemer Robin Reichrath: ‘Ik ben ontzettend blij met deze belangrijke stap voor jongeren en mensen met een laag inkomen die voor het eerst een huis willen kopen. We maken het voor hen aantrekkelijker en eenvoudiger om in Landgraaf een huis te kopen’.

De komende weken zal er vanuit de gemeente Landgraaf meer informatie verstrekt worden.

Het aangenomen raadsvoorstel kunt u lezen door op deze link te klikken.